Monday, December 14, 2009

Kembalinya Kerahmatullah Cikgu Elias Bin Ismail

Petang sabtu aku balik kampung di Seri Merlong Rengit. Dah lama aku tak balik sebab banyak kerja yang perlu diselesaikan. Selalunya bila ada masa terluang aku balik ke kampung. Hari tu cuaca agak mendung. Dari semalam aku rasa tak sedap hati tapi tak tau apa sebabnya. Kul 5 tg aku sampai rumah.
Esoknya aku terjaga bila terdengar azan subuh. Aku bangun dan membersihkan diri dan terus ke masjid. Lepas sembahyang di masjid aku balik rumah dan terus minum pagi. Sambil berbual-bual dengan keluarga aku menonton TV. Hari ni ada jemputan kahwin di Kg Sungai Kluang Rengit Batu Pahat. Aku pergi kerumah pengantin kul 11.00 pagi.
Sampai d rumah pengantin aku berbual-bual dengan saudara-saudaraku kerana lama tak jumpa. Dan aku pun terus makan. Sedang aku makan ada panggilan talipon, oh...dari cikgu mazuan. Aku dengar suara sayup-sayup kerana bising dengan suara DJ hari tu. Cikgu Elias Ismail telah kembali ke rahmatullah pukul 11.00 pagi tadi kerana lemas d trengganu. Aku tersentak dan aku terus berhenti makan. Aku capai talipon dan terus hubungi cikgu Bahanin, dan sah berita tu memang betul. aku terus pulang ke semerah. dalam perjalanan taliponku tak henti berdering kerana berita tadi. Anak-anak murid yang mengenalinya nak pengesahan berita tu.
Sampai di Bandar BP ramai rakan berkumpul di restoran Maryam di Jln. Rahmat. Aku terus balik ke rumah setelah diberitahu yang jenazah akan sampai kul 11.00 malam.
Pukul 9.30 malam semua rakan-rakan guru berkumpul di rumah ibu arwah di Jln. mustafa Batu Pahat. Ramainya rakan-rakan dan saudara. Rakan-rakan guru Teknik dari Jb, Kluang, Muar, Kl, Trengganu, Segamat dan lain-lain berkumpul disini. Jenazah sampai jam 12.15 malam. aku mengambil kesempatan menatap jenazah rakanku buat kali yang terakhir. Allah lebih menyayanginya. Tetamu terlalu ramai dan rakan-rakan semua nak mengambil kesempatan untuk menyembayangkan jenazah. Pihak keluarga telah mengambil keputusan untu disembahyangkan di tanah lapang di halaman rumah. Dan jenazah dikebumikan pada pukul 1.15 pagi. Mudah-mudahan rohnya di masukkan dalam golongan orang-orang yang beriman. Al-fatihah.

No comments:

Post a Comment

" Sila tinggalkan komen anda "